tisdag 18 januari 2011

Fotokonst

Under senaste året har det blivit omåttligt populärt att pryda väggarna med grafiska prints och några av mina favoriter har ni sett här på bloggen tidigare, senast i förra inlägget ;)

Jag lockas också av modern fotokonst där inte alltid motivet är beskrivande eller självklart vad det föreställer. Ibland kan något "vardagligt" och "fult" bli till ett coolt konstverk genom kameralinsen.
En av mina gamla arbetskamrater har verkligen blivit en fena på abstrakt fotokonst och med hans tillåtelse vill jag visa upp några av hans alster.
Den här bilden är ju "föreställande" men tänk att en rostig och flagnad yta med en grov krok kan bli så vacker - åtminstone i mina ögon. Ytterligare ett bevis på att rost kan vara skönt för ögat!
Ser du vad det föreställer? Helt plötsligt blev ett däck vackert.

Den blåturkosa bilden är min absoluta favorit och skulle blanda sig fint bland mina prints just nu och ta in lite vårkänsla i hemmet. Kanske skall jag göra slag i saken. Här behöver piffas för att få in lite energi i ett vintertrött hem.

(Är du sugen på lite cool fotokonst att pryda din väggar med där hemma förmedlar jag gärna kontakten med fotografen!)

Foto: Ulf Westberg

Inga kommentarer: