fredag 22 maj 2009

Ekologisk kokbok

Nu finns Kalf-Hansens ekologiska kokbok i butikerna och jag har tidigare tummat på ekologiska kokböcker men inte riktigt förstått vad som skiljer dem från en vanlig kokbok. Ett recept i en "vanlig" kokbok kan ju också bli ekologiskt om jag väljer att handla ekologiska råvaror. Så, varför då en egen kokbok för ekologisk matlagning? har jag tänkt. Jag tycker mig få ett svar med Kalf-Hansens som är indelad i årets månader med recept och säsongens råvaror. Det finns också en hel del tips om att handla och laga ekologisk mat.

Rune berättar hur inspirerande det är att laga mat med ekologiska råvaror när de är som allra bäst: mjälla grönsaker, en god fiskrätt och nykokt rabarber på våren, färskpotatis, sallad, helstekt fläskkarré och jordgubbar på sommaren och så höstens och vinterns mustiga rätter med rotfrukter och vilt.
Och visst är det väl just så, maten blir så mycket godare och härligare att njuta av när man har längtat. Det blir något magiskt att gör iordning sommarens första färskpotatis. Samma njutning skulle det ju inte vara om det fanns tillgängligt året om... Att dessutom laga efter säsong är just snällt för miljön. Vi måste inte till varje pris ha jordgubbar från andra halvan jordklotet mitt i vintern (dessutom smakar de dessutom inte så mycket...)

Bild: Prisma förlag

Inga kommentarer: